Trei trasee de iarna din Muntii Fagaras

     Munții Fagaras sunt cei mai înalți din Carpații  României, cu 8 varfuri de peste 2500 m si au cea mai densa rețea de trasee turistice, peste 80. Daca vara traseele sunt accesibile si pentru cei cu mai putina experiența, iarna lucrurile stau putin altfel. Parcurgerea unui traseu implica experienta pe traseele de iarna, condiție fizica buna, echipament adecvat (coarda, Ham, casca, colțari, piolet, carabe). Plus ca, nu orice traseu este practicabil in sezonul alb. Avalanse, cornise, cantități enorme de zapada, vant puternic sunt câteva obstacole ce iti stau in cale in caz ca vrei sa te aventurezi in acest masiv. Daca vrei sa explorezi Masivul Fagaras pe timp de iarna, efortul depus iti va fi răsplătit pe măsura. Neluând in calcul altitudinea, in unele momente ai senzația ca esti in Munții Alpi. Creste sculptate, îmbrăcate intr-o manta alba, crează un peisaj divin. Intr-adevăr, accesul este mai greoi fata de masivele de pe Valea Prahovei sau Piatra Craiului si iti trebuie cel putin doua zile pentru a aborda un traseu de iarna in golul alpin. Vom reda aici trei trasee făcute de noi si vom completa articolul dupa fiecare escapada din Munții Fagaras.  

Sebeșul de Sus – Cabana Suru – Vârful Suru este unul dintre cele mai ușoare trasee pe timp de iarna care te scoate in creasta Făgărașului. Ma refer ușor pentru cei bine inițiați in ale muntelui, antrenati si echipati corespunzător. Pentru a ajunge la Cabana Suru ai doua variante, una pe culme marcata cu triunghi rosu si cea de pe vale, marcata cu punct rosu. Prima varianta este mai lunga dar mai usoara. Are doua puncte in care poți avea mici emoții, in rest este abordabil in orice perioada. A doua varianta este mai scurta dar mai periculoasa. Merge printre copaci doborati si are o panta pronunțată. Daca pana la cabana se ajunge ușor, de aici încolo suntem nevoiți sa utilizam echipamentul din dotare. Noi am folosim doar coltarii si pioletul, însă in anumite situații poate fi nevoie si de o coarda. Traseul care trebuie urmărit este cel marcat cu triunghi albastru, adică cel ce urmareste culmea, nicidecum cel marcat cu triunghi rosu ce iese in Curmatura Surului. Marcajele pot fi orientative, pentru ca iarna urmărim traseul cel mai sigur care implica cele mai putine pericole. De la cabana o luam prin spatele ei si dupa 15-20 minute ieșim din padure si urcam o panta înclinată cu mici arbuști răzleți. Cu cat înaintam situația se schimba si de la Monumentul Salvamontistului Robert Ungurean Baltres culmea devine mai îngusta însă nu foarte periculoasa. Putina atenție si dupa 2 ore de mers de la cabana ieșim in creasta Făgărașului pe o culme domoală. Daca avem noroc de zapada tare, înaintam ușor si pana pe Vârful Suru facem pana intr-o ora. Ce-i drept, avem o panta putin înclinată sub varf, dar poate fi urcată fara probleme. Noi am continuat pana dupa Capul Surului si puteam inainta chiar pana pe Budislavu, însă forțați de timpul avut la dispoziție si zapada tot mai moale, am facut cale întoarsă la cabana.


Piscul Negru – Culmea Lespezi – Vârful Lespezi – Cornul Caltunului este un traseu mediu ca dificultate pentru cei bine inițiați. Are o diferența mare de nivel, aproape 1300 m si o porțiune tehinica la 2200 m unde avem nevoie de coarda, ham, caraba. Se recomanda a fi trecută atunci când zapada este stabilă, nicidecum imediat dupa ninsori abundente sau dupa creșteri bruște de temperatura. Si dupa stâncă cu pricina avem o porțiune abrupta pana varf, iar de pe Lespezi pana pe Cornul Caltunului trebuie sa coboram intr-o mică sa si sa urcam din nou câțiva zeci de metri. Porțiunea este putin accidentata si trebuie sa ii acorzi putina atenție. Traseul pleaca de la Piscul Negru din zona vilelor aflate pe partea stanga, loc in care se afla si o manastire. De aici urmărim punctul rosu ce este comun cu triunghi rosu si cruce rosie. Triunghi rosu merge pe vale si iese in Saua Lespezi, iar cel marcat cu cruce rosie merge in Saua Podeanu. Cel care ne interesează pe noi este marcat cu punct rosu si merge prin padure pana ieșim la stana. Stana se prezintă in condiții bune si poate fi folosită pe timp de iarna in caz de urgentă. Găsim chiar si lemne pentru foc. De la stana ținem culmea pana in varf. Panta ia proporții tot mai mari si, daca ai noroc de zapada tare, la coltari, poți urca in forța. Priveliștea devine tot mai captivanta pe măsura ce urci, iar primăvara sau dupa ninsori recente poți vedea curgeri de zapada pe o parte si pe alta a culmii. Dupa cum spuneam mai sus, traseul are o porțiune tehnica pe la 2200 m, căruia ii acordam atenția cuvenita. Ne legam in coarda si trecem ușor asigurati de coechipieri. Asta daca ne permite zapada. In cazul in care a nins recent si mult se poate face chiar cale întoarsă. Trecând de acest punct, mai departe avem de urcat o panta înclinată, ultima, pana pe varf. Nici aici nu este mai ușor dupa ninsori abundente. Pana aici noi am facut 4 ore si 30 de minute, însă timpul poate sa creasca in funcție de starea zăpezii. In caz de vrei sa ai in palmares inca un varf de peste 2500 m, iarna, poți continua spre Cornul Caltunului, la care se mai adauga vreo 30 minute dus – întors. Cobori o porțiune stâncoasa ușor accidentata si urci iar pe o culme îngusta cu cornise sculptate de vant. De pe Corn ai o priveliște de vis, atât spre Negoiu, cat si spre Lespezi. La coborare am facut doar 2 ore si 30 de minute, ajutați de zapada moale care atenua căderea picioarelor lăsate sa meargă sub efectul gravitației.


Cariera de Marmura – Cabana Negoiu – Muchia Serbotei – Vârful Serbota este mai dificil decât cele doua enumerate mai sus, cel putin in partea superioară. Culmea este mult mai îngusta, are o panta înclinată, porțiuni tehnice, întâlnim des cornise formate de vant. De la cariera de marmura, loc în care se lasa mașinile daca drumul este curat si nu are zapada, pornim spre Cabana Negoiu pe un drum forestier accesibil in orice perioada a anului. Pana la cabana faci cam 2 ore si 30 minute. De aici începe cu adevărat traseul. Mergem prin padure vreo 20 de minute pe o poteca marcată banda albastra, punct rosu, cruce albastra. Pe noi ne interesează primul, adică banda albastra. Dam de un indicator care ne îndruma sa părăsim poteca principala si luam in piept o panta afurisita pentru a ieși in muchie. Din acest loc ne echipam pentru a aborda un traseu alpin ce implica atenție si îndemânare. Luam pioletul in mâna si, Pe cai, Maria Ta. Traseul merge in general pe partea înaltă a culmii si depășește porțiunile tehnice pe partea vestica. Pe est avem câteva cornise periculoase de care trebuie sa păstram ceva distanța. Noi am avut ghinion si de ceva vant, necesitand o mai mare atenție. Traseul nu este lung, dar este suficient de solicitant pentru a avea nevoie de o condiție fizica buna. In multe locuri seamănă cu Creasta Pietrei Craiului. Ce sa mai, un spectacol desăvârșit. Porțiunea care o ai mereu in stanga este cu un arc de cerc ce leagă Vârfurile Serbota si Saratii, numita Custura Saratii. Este unul dintre cele mai dificile trasee marcate de la noi din țara. O făceam intr-un Noiembrie cu mult soare dar cu in strat subțire de zapada pe el. Tot de aici se vede si Vârful Negoiu despărțit de Varful Saratii prin Saua Cleopatrei. In sa urca traseul marcat triunghi albastru pe care il vedem plin de zapada si care are o dinamica pe care nu ai crede ca se poate urca. Nici partea vestica, cea in care vedem Vârful Scara nu este de neglijat. Facem pana pe varf putin peste trei ore, cu un mers susținut, întrerupți de scurte pauze de poze si de hidratare. Vantul nu ne-a lasat sa ne bucuram prea mult de împrejurimi, asa ca, ne-am retras repede la dos pentru a mânca ceva. Vremea continua sa fie superba, iar noi nu ne mai opream din făcutul pozelor. Asa vreme nu prinzi foarte des in Fagaras. La intoarcere am coborat la fel de concentrati pentru ca zapada devenise ca un zahar umed.

    Vom completa lista traseelor de iarna dupa fiecare aventura in Alpii Transilvaniei, asa cum ii numea Emmanuel de Martonne. Un traseu in Fagaras il faci greu. Distanța, timpul avut la dispoziție, echipa, vremea, condițiile din teren iti limiteaza accesul in Fagaras. Pe an, iarna, este bine daca poți face macar un traseu.

Related Post